Italie in zicht!! - Reisverslag uit Trente, Italië van Gitta Hoogeveen - WaarBenJij.nu Italie in zicht!! - Reisverslag uit Trente, Italië van Gitta Hoogeveen - WaarBenJij.nu

Italie in zicht!!

Door: Gitta

Blijf op de hoogte en volg Gitta

31 Augustus 2014 | Italië, Trente

Deze keer hebben jullie iets langer moeten wachten op mijn verhaal,
maar er is zoveel gebeurd dat ook het verhaal wat langer is.

Zaterdag 16 aug.
Naar Landeck.
Was een rustige mooie tocht van 25 km. Onderweg genoten van muziek en veel terrasjes.
In Landeck had ik best snel een onderdak. In een pension.
Helaas zonder balkon; je ziet ze hier wel veel met balkon.
Is jammer, want het grote voordeel is dan dat je niet weg hoeft als je buiten wil zitten.
Ik heb hier voor 2 nachten geboekt; zondag pak ik een rustdag.

Zondag 17 aug.
De rustdagen gebruik ik ook om de routes voor de komende dagen voor te bereiden.
Zeg maar, proberen om je de omgeving alvast een beetje eigen te maken.
En uiteraard om het landschap te bekijken. (bewonderen).
Heb vandaag een kasteel bezocht
Ik kan hier ook echt genieten van het geluid van kletterende watervallen.
‘s Avonds werd ik aangenaam verrast; Jos en Corry uit Bergeijk,
een goede vriend met zijn echtgenote, kwamen langs op de doorreis
naar hun vakantiebestemming.
We hebben heerlijk samen gegeten en voor mij was het ook heel fijn
dat ik weer gewoon Nederlands kon praten.
Zij hadden een pakketje voor me bij. Mijn voorraad is weer op peil.
En natuurlijk Het Eindhovens Dagblad van zaterdag;
kon ik even weer wat nieuwtjes uit Eersel e.o. opdoen.

Maandag 18 aug.
De ontmoeting gisteren heeft me echt goed gedaan.
Vertrek vandaag vol energie naar Ried.
Een prachtige tocht langs de rivier de Inn.
Deze rivier kronkelt zich door het landschap zodoende
zijn er ook heel veel bruggen en ik volg nog steeds
de Claudia Augusta.
Onderweg zie ik wel veel fietsers en ik ontmoet heel veel landgenoten.
Maar wandelaars zijn hier toch nog steeds schaars.
Ried is een mooi klein dorp in de Alpen.
De huizen zijn zeer kleurrijk en veel huizen hebben prachtige muurschilderingen.
Je kunt merken dat ik nu vlakbij de Italiaanse grens ben.
Siësta. Ai…..Winkels sluiten van half een tot half vier.
Ook pension-eigenaren sluiten dan de deur.
Nou daar zit je dan met je rugzak op een bankje te wachten tot alles weer open gaat.
Het blijkt later dat dit eigenlijk alleen in kleine dorpen geldt.

Dinsdag 19. Aug.
Vandaag heb ik in heel slecht weer gelopen naar Nauders.
Om half 12 was ik in Pfunds.
Tijd voor wat rust; de klim naar Naunders is lang en hoog, heel hoog!!
Het enige wat ik daar in het kon ontdekken was, was een supermarkt met een koffiecorner.
Ik had om kwart voor 12 mijn koffie maar om 12 uur, jawel; siësta!!! Naar buiten!!
Weer of geen weer, naar buiten, we gaan sluiten!!!
Dan maar weer buiten op een bankje wat rusten.
De klim viel niet mee, het was wel heel mooi; echt de moeite waard.
Ik heb me die avond getrakteerd op een heerlijk dinertje.
(Diner for one!!)

Woensdag 20 aug.
Route naar Valentine a.d. Hayde.
Nog een paar flinke klimmen en ik wandel Italië binnen. Yes!!!
Heel bijzonder; dat was een geweldig moment voor mij.
Het gevoel; het is gelukt!! Lopend van huis naar Italië.
Een onbeschrijflijk moment.
Na een paar kilometer in Italië kom ik bij de Reschensee,
werkelijk geweldig mooi, zo hoog in de Alpen.
In de steden hier wordt echt flink gebouwd. Veel pensions.
Zeer eenvoudige kamers met ontbijt, verder bieden ze niks.
Maar blijkbaar is daar wel veel vraag naar.

Donderdag 21 augustus
Route naar Mals.
Vandaag ga ik alleen maar dalen.
En flink, dat voel ik goed in de benen.
Ik had gelukkig wel wind mee.
Veel fietsers in tegenovergestelde richting hadden
de harde wind tegen en moesten daarbij nog flink klimmen.
Nee, ik benijdde ze niet.
Qua uithouding had ik het een stuk makkelijker.
Maar ik heb vandaag niet zo veel gelopen, ik was wat moe.
Wat mij hier helaas opvalt, is dat de kerkdeuren gesloten
blijven als er geen dienst is.
Dit in schril contrast met Spanje waar de kerkdeuren
altijd open stonden.
Dat vind ik wel jammer; ik mag graag even zo’n kerk binnenlopen.
Vandaag overnachting geregeld ook vast voor morgen.
Dan komt mijn dochter Tanja een paar dagen mee pelgrimeren.
Ik kijk hier natuurlijk heel erg naar uit.

Vrijdag 22 aug.
Heb vanuit Valentine een kamer geboekt en ik dacht dat ik in
Glurns geboekt had.
Nee foutje...we zitten in een klein dorpje even buiten Mals.
Ik kon het adres niet vinden en bij navraag moest ik naar
een ander dorp.
Je kunt het vergelijken met de Weebosch wat dan weer
bij Bergeijk hoort.
De ongeveer drie extra kilometers lopen vielen overigens wel mee..
Vroeg in de avond kwam mijn dochter Tanja.
Die wilde een paar dagen als pelgrim meelopen; ervaren hoe
dat voelt.
Na een heerlijk avond, waarop zij werd verrast met de
overheerlijke plaatselijke pizza's, zijn we zaterdagmorgen,
uiteraard lopend, wat dorpen afgegaan.
's Middags zijn we naar de Reschensee gereden.
Daar hebben wij samen een gedeelte gelopen van mijn etappe
van enkele dagen terug.
Het was er zo mooi, het was zeker geen straf om daar nog een
keer te lopen.
Laat in de middag klaarde het weer goed op en zijn we met de
auto hoog de bergen ingegaan.
We stonden te genieten van het uitzicht toen we plots in de
verte belgerinkel hoorden en jawel, daar kwam een kudde
koeien het pad af.
Waar naartoe?? Geen idee. Geen boerderij of stal gezien in de buurt.

Zondag 24 aug.
Vandaag rijdt Tanja met de auto naar Laas en vandaaruit
loopt zij terug naar Prato.
Ik vertrek vanuit Laatsch naar Prato en daar ontmoeten
we dan elkaar.
Tanja was er al en zat al aan een heerlijke cappuccino.
Ze vertelde dat ze zich wat had verveeld onder het lopen;
maar dat ze dan creatief wordt en dat ze van alles heeft
gefilmd en gefotografeerd.
Na de koffie zijn we samen verder gelopen naar de auto.
Nooit geweten dat hier zo veel boomgaarden met appelbomen zijn.
Het was toch weer een tocht van ruim 20 km.
Ik had bedacht om naar Merano te gaan Is een mooie stad om daar
ook te overnachten.
Wat ik niet opgemerkt had, was dat Merano bekend staat om zijn
vele kuuroorden.
Hotels zaten dus bomvol en de prijzen....echt niet voor een Pelgrim.
Na wat rondgebeld te hebben vonden we een prima stekje voor de nacht. Aantal dorpen verder in Nals.
De middag doorgebracht in Merano; het was prachtig weer,
we hadden zin in ijskoffie en apfelstrudel.
Wat ik niet wist is dat “ijskoffie in Italië echt met ijs is en de apfelstrudel ook met ijs en slagroom met vanillesaus.
Dat is nog is een verwennerij.
Laat in de middag zijn we naar Nals gereden waar we nog
maar een keer hebben genoten van een echte Italiaanse pizza.
We hadden voor daarna een bonte avond in gedachte,
maar na de pizza en de wijn was het... slapen...

Maandag 25 aug.
Tanja vertrekt weer naar huis.
Eerst maken we nog een autorit hoog de bergen in.
We zaten hoger dan zaterdag, we denken rond de 2000 meter.
Opvallend waren de plateaus waarop de dorpen gebouwd worden.
Op een grasveldje een paar meter onder ons zagen we een paar
herten lopen.
Beneden in het dal zie je alleen maar de bomen en de bergen;
dan is het een openbaring dat er zo hoog in de bergen nog
zoveel meer is....
Er wordt hier wel veel gefietst in deze regio.
Je ziet de gekste dingen; b.v. in de skilift met je fiets omhoog
gaan en vervolgens via de pistes naar beneden te fietsen/glijden.
Net skiën maar dan op de fiets. Tsjaaa, ieder zijn hobby.
Later in de ochtend vertrekt Tanja weer naar Nederland.
Het waren geweldige dagen.
Ik blijf die dag op mijn kamer om wat huishouden te doen,
(wassen, rugzak opruimen, schoenen invetten).
De zolen van mijn wandelschoenen beginnen al behoorlijk
af te slijten.
Aan het alleen zijn moet ik toch wel weer even wennen;
maar Tanja, Nadia en Jos en Corry hebben gezorgd voor
vermaak in de stille uren.
In de vorm van een krant, tijdschrift en puzzelboekjes.
Dit is niet te zwaar in mijn rugzak, dus daar geniet ik
nog steeds van.

26 T/M 29 aug.
Mijn volgend doel is Trento.
De route hier naar toe is wat saai; ik loop van Nals tot Trento
langs de rivier de Etsch.
Maar met muziek luisteren en Italiaanse woorden leren loop
je al snel wat kilometers.
Ik loop nu nog in het Duitstalig gedeelte, maar voorbij
Salurn begint het Italiaans sprekende gedeelte.
De eerste opdracht die ik mezelf had gegeven was;
cappuccino bestellen in het Italiaans.
Uno cappuccino per favor!!!! en ik kreeg een cappuccino.
Dat geeft moed.
Met m’n woordenboekje op zak wandel ik verder richting Trento.
Hier begon het echte werk.
Ik heb hier vooraf een kamer geboekt voor 2 nachten.
Ik wil morgen het, naar het schijnt,
mooie Trento gaan bekijken.
Toen ik aan kwam lopen bij het “Bed and breakfast” zag ik
verschillende kamers met een balkon.
Helaas ik kreeg een kamer zonder.
Ik heb toen weer m’n woordenboekje geraadpleegd,
m’n wens op papier gezet en ijlings terug naar de receptie.
HOERA, ja hoor, gelukt, ik heb een kamertje met balkon.
Dit geeft me weer zoveel vertrouwen en energie.
Heerlijk, stoel buiten, kastje buiten om te gebruiken als
voetenbank en genieten!!!

Weer heel veel groetjes Gitta.

De Foto’s.
1; Corry en Jos op bezoek
2; Over de Italiaanse grens
3; Gitta en Tanja
4; Tanja
5; Koeien op de Reschenpas
6; Gezellig samen; Gitta en Tanja
7; Kunst in Moreno
8; Kamer met balkon
9; Overal boomgaarden
10; Prachtig vergezicht
11; mooie groene natuur


  • 31 Augustus 2014 - 12:30

    Gitta Hoogeveen:

    Het was heel leuk en gezellig je te ontmoeten.
    Het ging (en hopelijk gaat het nog) goed met je.
    Succes hou vol en geniet!!!
    Jos en corry

  • 31 Augustus 2014 - 12:38

    Paul:

    Leuk om weer allemaal te lezen. Ik hoop dat je niet te snel loopt, zodat we elkaar over een klein weekje zien in Toscane!

    Groeten Paul

  • 31 Augustus 2014 - 15:23

    Jeroen:

    elke keer weer leuk je berichten te lezen
    hou vol je bent al van ver gekomen
    go go go go

  • 31 Augustus 2014 - 16:20

    Annemarie:

    Het was weer een mooi verhaal om te lezen. En met wat Italiaans in de pocket komt het helemaal voor de bakker, dat maakt je verhaal wel duidelijk ;)
    Heel veel plezier en mooie momenten in dit zonneland!
    liefs van Annemarie

  • 02 September 2014 - 14:19

    Edith:

    Wat een heerlijk lang verhaal. Even moeten wachten , maar dan heb je ook iets :) Wat maak je toch veel mooie dingen mee, Gitta. Fijn ook dat je zo nu en dan eens bekende gezichten zag en weer wat Nederlands kon praten. Als ik het goed begrijp kun je je weer verheugen op de komst van Paul..... Je gaat een prachtige streek tegemoet, lijkt me. En dan dat lekkere weer. Gelukkig is het ook hier weer wat beter nu. Het lijkt een mooie nazomer te worden. Het waren even natte, koude weken.
    Ik heb zo'n gevoel dat je eerder aan gaat komen in Rome dan gepland of kun je dat nog helemaal niet overzien? Je bent zó snel! Ik ben heel trots op mijn vriendinnetje. Vertel het ook aan iedereen. Ook de kinderen in de klas konden niet geloven dat je "zomaar" naar Rome kunt lopen. Ik wens je weer fijne volgende dagen toe. Blijf vooral genieten! Je bent zo weer terug in het koude, herfstige Nederland!

  • 03 September 2014 - 15:58

    Leny:

    Hallo Gitta,wat heb je weer leuk geschreven en wat maar je veel mee,wat fijn ook he dat Tanja een paar dagen bij je was.
    Wij zijn 4 dagen in Parijs geweest ook veel gelopen maar had toen al pijnlijke kuiten,dus ik zou je dit niet na doen,heel stoer van je heb er bewondering voor.
    liefs van ons en tot het volgende verhaal XX
    .

  • 03 September 2014 - 20:00

    Albert Van De Ven.:

    Hoi Gitta hier ben ik weer,je gaat goed .
    Je komt weer langs verschillende plaatsen waar wij ook zijn geweest.
    Verona, levico meer, garda meer, locarno, enz.
    Dus ik weet dat je mooie dingen ziet.
    Zeg nog veel wandel en kijk plezier ,ik loop in gedachten met je mee.

    Groetjes Anja en Albert.

  • 07 September 2014 - 19:33

    Albert Van De Ven:

    Hoi Gitta alles nog goed, ik hoop het.
    Je hebt een mooi gedeelte gehad, nu Italië nog, richting Sahara knap hoor.
    Nu volhouden he .
    Gr A en A .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Trente

Naar Rome

we zijn weg!!!!

Recente Reisverslagen:

21 September 2014

Rome

11 September 2014

Ik nader Rome

31 Augustus 2014

Italie in zicht!!

16 Augustus 2014

Oostenrijk!!!

08 Augustus 2014

De bergen komen eraan!
Gitta

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 8536

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 15 Oktober 2014

Naar Rome

Landen bezocht: